Κρατάς στα χέρια σου ένα νόμισμα. Το πετάς στον αέρα και περιμένεις να προσγειωθεί στο χέρι σου με μια από τις δυό του όψεις: κορώνα ή γράμματα. Όμως, όσο το νόμισμα βρίσκεται στον αέρα, πριν αφήσεις την τύχη να καθορίσει το αποτέλεσμα, εσύ μέσα σου έχεις πάρει την απόφαση, έχεις διαλέξει ποια από τις δυο πλευρές θέλεις...

Αυτό το blog το διαχειρίζονται δύο άτομα διαφορετικά μεταξύ τους: η Μαρία και η Μίνα. Η Μαρία διαλέγει κορώνα, η Μίνα γράμματα. Και αυτό το blog είναι μια οντότητα που δημιουργείται από τη συνένωση των δύο όψεων του ίδιου νομίσματος, του πιο ανεκτίμητου νομίσματος, της ζωής.

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2011

Η μουσουλμάνα Barbie


Η Barbie είναι απαγορευμένη στη Σαουδική Αραβία, γιατί δεν ανταποκρίνεται στις αξίες και της παραδόσεις της τοπικής κοινωνίας. Με τι παίζουν, λοιπόν, οι καλές μουσουλμάνες Αραβίδες; (Αραβίδα=το θηλυκό του Άραβας, σύμφωνα με τα λεγόμενα της κυρίας Άτζελας Δημητρίου)
Η κούκλα Fulla δημιουργήθηκε για να ανταποκριθεί στα δεδομένα των ισλαμικών κοινωνιών. Το όνομά της προέρχεται από ένα λουλούδι, το οποίο φυτρώνει μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.  Είναι μελαχρινή, έχει σκουρόχρωμα μάτια και σταρένιο δέρμα.


Η κούκλα Barbie έχει πολλά και διάφορα επαγγέλματα. Αντιθέτως, οι δημιουργοί της Fulla έχουν κατασκευάσει μόνο κούκλα γιατρό και δασκάλα, διότι μόνο αυτά τα επαγγλματα θεωρούνται αρμόζοντα για μια μουσουλμάνα γυναίκα.  Φυσικά, ούτε λόγος για κάποιον αντίστοιχο Ken, αφού οι προγαμιαίες σχέσεις απαγορεύονται για τις νεαρές μουσουλμάνες.
Η κούκλα Fulla είναι πολύ διαδεδομένη στο μουσουλμανικό κόσμο, εφόσον οι γονείς νιώθουν ασφαλείς δίνοντας στα παιδιά τους ένα παιχνίδι το οποίο αντιπροσωπεύει όλες τις αξίες της κοινωνίας τους. Συνεπώς, το προϊόν διαφημίζεται εκτενώς. Σε μια από της διαφημίσεις, για παράδειγμα, η κούκλα εμφανίζεται να προσεύχεται την ώρα που ο ήλιος ανατέλει. Συχνά, επιπλέον, στις διαφημίσεις της Fulla παρουσιάζονται διάφορα μοδάτα ρούχα και αξεσουάρ, τα οποία συνοδεύουν την κούκλα στο κουτί της. Ποτέ, όμως, η κούκλα δεν πωλείται χωρίς μπούργκα ή έστω μαντίλα και όλα της τα ρούχα είναι μακριά ως τον αστράγαλο. Μία από τις διαφημίσεις της λήγει με την προειδοποίηση: «Και όταν παίρνετε μαζί σας την Fulla έξω από το σπίτι, μην ξεχνάτε τη νέα ανοιξιάτικη μαντίλα της!».


Η κούκλα Barbie είναι το, υποσυνείδητο πολλές φορές, πρότυπο των κοριτσιών στον καπιταλιστικό κόσμο. Έχει τέλειες αναλογίες, μακριά ξανθά μαλλιά, είναι επαγγελματικά επιτυχημένη, έχει αγόρι, φίλες, τέλειο σπίτι, τέλειο αυτοκίνητο, κατοικίδια, συχνά και παιδιά.
Η εικόνα θυμίζει τη σκηνή στην αγορά από το "Sex and the City 2"
Η Fulla είναι το αντίστοιχο γυναικείο πρότυπο στην μουσουλμανική κοινότητα. Έχει τις αναλογίες που θεωρούνται ιδανικές για μια γυναίκα της Μέσης Ανατολής, είναι νοικοκυρά, έχει δύο μόνο φιλενάδες, αγόρι δεν υπάρχει μέχρι να παντρευτεί, ακούει με ευλάβεια τους γονείς της και τους αδελφούς της, παίζει με τις αδελφές της, προσεύχεται, ντύνεται μοδάτα αλλά ευπρεπώς.

Και οι δύο κούκλες μπορούν να αποβούν επικίνδυνες για τη μετέπειτα ανάπτυξη ενός κοριτσιού, από τη στιγμή που του μεταβιβάζουν από μικρή ηλικία ένα κλισέ πρότυπο για το πως θα πρέπει να είναι εσωτερικά και εξωτερικά. Τα κορίτσια ταυτίζονται με τις κούκλες, οι οποίες έχουν σημειώσει μεγάλη εμπορική επιτυχία ακριβώς επειδή στηρίζονται πάνω σε παγιωμένες πεποιθήσεις και αντιλήψεις των κοινωνιών που απευθύνονται. Αποτέλεσμα αυτού είναι τα κορίτσια να υπακούουν ασυνείδητα στις επιταγές της κοινωνίας, να μην τολμούν να αναπτύξουν τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, εξαιτίας του φόβου της απόρριψης από το σύνολο.
Η Barbie διαθέτει μια υπερβολική ελευθερία και έναν φιλελευθερισμό, ενώ η Fulla διακρίνεται για την εγκράτεια και την υποταγή της. Πρόκειται για τα δύο άκρα.
Μπορεί η περιγραφή της κούκλας Fulla να σας εξέπληξε, αλλά σκεφτείτε πως και ένας Αιγύπτιος θα μπορούσε να μείνει άναυδος διαβάζοντας για την Barbie. Δεν πρέπει να κρίνουμε με βάση την δική μας οπτική γωνία και τις προκαταλήψεις μας, διότι το φαινόμενο απ’ ότι φαίνεται είναι παγκόσμιο. Όσο εξωφρενική μας φαίνεται η Fulla, άλλο τόσο εξωφρενική θα έπρεπε να μας φαίνεται και η Barbie.


Ώρες ώρες σκέφτομαι αν είχε τελικά δίκιο η κοινωνιολόγος-πανεπιστημιακή καθηγήτριά μου, που μας έλεγε πως δεν αγόραζε στην κόρη της μέχρι την ηλικία των 5 ετών, που είναι η ηλίκία στην οποία διαμορφώνεται η βασική προσωπικότητα του παιδιού, Barbie. Παρακαλούσε, επίσης, τους γνωστούς της να μην φέρνουν Barbie ως δώρο στη μικρή, αλλά αν κάποιος της έφερνε, φυσικά, δεν της απαγόρευε να παίξει μαζί της.
Aν ο γονιός δεν επιθυμεί να συμπεριφερθεί με έναν ανάλογο τρόπο, τουλάχιστον, είναι καλό τα παιδιά, με κάποιον τρόπο, να ενημερώνονται για το τι είναι κούκλες σαν την Barbie και τη Fulla, έτσι ώστε να μην ταυτίζονται με αυτές. Tο παιδί, δηλαδή, πρέπει να εχει συνείδηση των πράξεών του από μικρή ηλικία, ακόμη και αν αυτή η συνείδηση αφορά τον τρόπο που παίζει με τα παιχνίδια του.
Επισκεφθείτε και το site της Fulla! http://www.fulla.com/






Επιμέλεια: Μαρία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...